Diaľnica D3 Svrčinovec – Skalité na začiatku úpravy v km 31,535 00 nadväzuje na pripravovaný úsek diaľnice D3 v úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec. V počiatočnom úseku trasy diaľnica prechádza mimoúrovňovou križovatkou Svrčinovec, ktorá je súčasťou objektu 101-02. V oblasti mimoúrovňovej križovatky sa trasa diaľnice zatáča severovýchodným smerom a na mostnom objekte 237-10 prekoná údolie Šlahorovho potoka, dvojkoľajnú elektrifikovanú trať ŽSR Žilina – Bohumín a cestu I/11. Nadväzne trasa v samostatne vedených dopravných pásoch vchádza do tunela Svrčinovec dĺžky 420 m navrhnutého v usporiadaní kategórie 2T 8,0, pričom v predmetnej etape výstavby sa vybuduje pravá tunelová rúra a v ľavej tunelovej rúre bude situovaná úniková štôlňa. Za tunelom Svrčinovec trasa diaľnice vedie v katastri Svrčinovca a z časti aj v katastri Čierneho okrajom zástavby, po svahoch údolia situovaných severne od rieky Čierňanky. Údolím rieky je vo vzdialenom súbehu s diaľnicou D3 až po hranicu SR/PR vedená cesta I/12 a železničná trať Čadca – Zwardoň. V uvedenom úseku vystupuje trasa na masív hrebeňa Valy, v ktorom vedie v hlbokých zárezoch územím početných svahových deformácií, ktorými je postihnuté úpätie a svahy tohto masívu. Priľahlé svahy sú prerušené. V danom území diaľnica na viacerých rozsiahlych mostných objektoch križuje hlboké údolia miestnych vodotokov, z ktorých významnejšie sú Markov, Čierny a Gorilov potok. V tomto úseku nad obcou Čierne je situované malé obojstranné odpočívadlo Čierne, z ktorého sa buduje v predmetnej stavbe časť na pravej strane diaľnice. Pre výhľadové ľavostranné odpočívadlo sa vybuduje dopravné pripojenie. Na východnej strane Valov sa diaľnica zatáča južným smerom a zostupuje z hrebeňa Valov a následne na jednom z dominantných mostných objektov preklenie údolie toku Čadečky. Za Poľnohospodárskym družstvom Čierne trasa opäť vstupuje na sklonité , morfologicky členité a svahovými deformáciami porušené svahy situované nad okrajom priľahlej zástavby obce Skalité. Za hlbokým údolím potoka Rieka po vysokom mostnom objekte vchádza trasa diaľnice na smerovo samostatne vedených dopravných pásoch do masívu vrchu Poľany do rovnomenného tunela s dĺžkou cca 898 m. V tuneli kategórie 2T 8,0 sa vybuduje pravá tunelová rúra a v ľavej tunelovej rúre bude situovaná úniková štôlňa. Za tunelom vstupuje trasa v polohe strmých svahov do zloženej zosuvnej oblasti erodovanej depresiami miestnych tokov nad osadou Pazderovci. Na konci úpravy sa trasa diaľnice D3 napojí na úsek diaľnice v úseku Skalité – hranica SR/PR vybudovaný v polovičnom profile. Stavba sa začala realizovať v októbri 2013 a do užívania bola odovzdaná v júni 2017. V rámci 23. ročníka celoštátnej verejnej súťaže Stavba roka 2017 získala stavba Diaľnica D3 Svrčinovec – Skalité Cenu Slovenskej komory stavebných inžinierov.
Cena bola udelená odbornou porotou za:
Stupeň dokumentácie: | FTP, DRS, DZSD, DSRS, AD, IČ |
---|---|
Dátum spracovania dokumentácie: | začiatok: 03/2014 koniec: pokračuje |
Dĺžka komunikácie (D): | 12,282 km |
Kategória komunikácie (hlavnej trasy): | D 24,5/80 ; R 11.5/80 |
Počet mimoúrovňových križovatiek: | 1 |
Počet mostov / Celková dĺžka mostov: | na D1-13 / ľavý pás 895,0 m pravý pás 3995,0 m na križovatke 3/743,0 m nad D1 1/40,0 m ostatné 8 |
Počet tunelov / Celková dĺžka tunelov: | 2 / 1318,0 m |
Počet oporných a zárubných múrov / Celková dĺžka múrov: | 4 / 2 + zaistenie zárezov - 3747,7 m |
Počet protihlukových stien / Celková dĺžka PHS: | 5 / 607,0 m |
Objekty pozemných stavieb / Odpočívadlo: | 1 |
Súvisiaci výkon inžinierskej činnosti: | ÁNO |
Súvisiace majetkoprávne vysporiadanie: | ÁNO |
Hlavný projektant: | DOPRAVOPROJEKT, a.s. |
Vedúci projektant: | Ing. Ivan Gábryš Ing. Ľubica Cigerová |
Objednávateľ dokumentácie: | ZDRUŽENIE D3 SVRČINOVEC - SKALITÉ VÁHOSTAV-SK, a.s, Doprastav, a.s. STRABAG, s.r.o., Metrostav a.s |
Doba realizácie stavby: | začiatok: 10/2013 koniec: 07/2017 |