Cesta I/72 je v tomto území jediným možným prepojením medzi severnou a juhovýchodnou časťou Banskobystrického samosprávneho kraja. Jej rekonštrukcia je lokalizovaná v území katastrov obce Pohronská Polhora a mesta Tisovec a prekonáva horské sedlo Zbojská v Národnom parku Muránska planina. Rekonštrukcia cesty I/72 má výrazný vplyv na rozvoj regiónu. Súčasný stav cesty I/72 v riešenom úseku je v nevyhovujúcom smerovom a najmä šírkovom usporiadaní. Veľké problémy vytvára kamiónová doprava a strety nákladných vozidiel. Navrhovaným rozšírením jestvujúcej cesty na kategóriu C 7,5/50 sa uvedené problémy vyriešili. V prevažnej miere je rekonštruovaná cesta vedená v súbehu so železničnou traťou, ktorú niekoľkokrát mimoúrovňovo križuje. Náročný úsek predstavuje jej realizácia na skalnom zráze pozdĺž Masarykovej skaly. Zaujímavým objektom v tomto úseku je nový oceľový most na železničnej trati osadený do skalného zárezu a svojou tesnou polohou nadväzuje na existujúci viadukt Čertov most ale i ostatné objekty budované v náročnom horskom teréne. V riešenom úseku sa nachádza 5 mostných objektov, z toho 2 sú riešené formou rekonštrukcie. Oporné múry dosahujú dĺžku takmer 1500m.
Významné ocenenia:
Stupeň dokumentácie: | DRS |
---|---|
Dátum spracovania dokumentácie: | začiatok: 01/2010 koniec: 07/2013 |
Dĺžka komunikácie (C): | I-úsek 1,550 km; II-úsek 1,825km; III-úsek 0,835km; |
Kategória komunikácie (hlavnej trasy): | C7,5/50 |
Počet mostov / Celková dĺžka / Plocha mostov: | I-úsek 2/39,0m; II-úsek 2/867,0m2; III-úsek 1/563m2; |
Počet oporných a zárubných múrov / Celková dĺžka múrov: | I-úsek 4/380m / 6/590m; II-úsek 5/228,5m; III-úsek 1/90m; |
Súvisiaci výkon inžinierskej činnosti: | ÁNO |
Súvisiace majetkoprávne vysporiadanie: | ÁNO |
Dodávateľ / Zhotoviteľ dokumentácie: | DOPRAVOPROJEKT, a.s. |
Hlavný inžinier projektu / Autorský kolektív: | Ing. Martin Milata |
Objednávateľ dokumentácie: | SLOVENSKÁ SPRÁVA CIEST BRATISLAVA |
Doba realizácie stavby: | začiatok: 05/2013 koniec: 11/2015 |