Začiatok stavby tvorí mostná estakáda nad cestou I/18, železničnou traťou Bratislava – Žilina, rybníkom a vodným dielom Hričov. Mostná estakáda dĺžky 1500,94 m má jeden dilatačný celok a tvoria ju dve samostatné nosné konštrukcie (ľavý most dĺžky 1500,94 m s počtom polí 30 a pravý most dĺžky 1441,61 m s počtom polí 29). Technológia výstavby mostného objektu je navrhovaná v križovatke Žilina Strážov na pevnej podpernej skruži, v úseku nad rybníkom pomocou výsuvnej skruže, hlavné polia nad riekou Váh technológiou letmej betonáže a západná časť mosta budovaná pomocou výsuvnej skruže „berd“. Most je založený hĺbkovo na veľkopriemerových pilótach.
Stavba Diaľnica D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) získala na 23. ročníku celoštátnej verejnej súťaže Stavba roka 2017 – Cenu Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Hlavnú cenu a titul „Stavba roka 2017“ .
Cena udelená odbornou porotou za:
Stupeň dokumentácie: | zmena DSP, DRS, IČ, DSRS |
---|---|
Dátum spracovania dokumentácie: | začiatok: 8.8.2014 koniec: 07/2017 |
Kategória komunikácie (hlavnej trasy): | D 24,5/80 |
Názov mosta: | SO 223-00 estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, ŽSR, vodnou nádržou Hričov |
Dĺžka mosta: | ĽM 1500,94 m, PM 1441,61 m |
Počet polí: | LM = 30, PM = 29 |
Rozpätie polí: | ĽM=30,51+43,01+46,38+60,16+50,52+51,52+63,98+3*37,18+ 7*41,24+60,51+2*110,00+67,71+9*44,00 PM=30,49+43,89+57,48+52,88+43,79+54,98+ 9*42,00+63,67+2*110,00+71,00+8*44,00+38,60+27,00 |
Typ nosnej konštrukcie: | železobetónová predopnutá konštrukcia 1 dilatačný celok, výška nosnej konštrukcie 3,0 až 6,0 m |
Technológia výstavby: | Výstavba vrchnej časti mosta bola realizovaná niekoľko technológiami výstavby - použité boli systémy posuvných skruží, letmej betonáže, betonáže na pevnej skruži. most začal budovaním spodnej stavby a to najskôr od opory O1L a následne ďalších opor a pilierov. Po vybudovaní spodnej stavby sa v prvom poli zriadila montážna plošina, na ktorej sa stavala pevná skruž pre nosnú konštrukciu. Súčasne sa zahájila aj výstavba letmo betonovanej časti mosta hlavných polí nad VD Hričov a častí budovaných na hornej posuvnej skruži "Berd". Po zmonolitnení technologických častí vznikli dva samostatné mosty, pre každý dopravný smer jeden. Po dokončení nosnej konštrukcie sa dokončil zvršok mosta vrátane protihlukových stien a prekážkového osvetlenia pre vtáctvo, upravil sa terén pod mostom. |
Ďalšie technické údaje: | Na moste sú použité jedny z najdlhších oceľových mostných mechanických záverov so zníženou hlučnosťou. |
Hlavný projektant: | DOPRAVOPROJEKT, a.s. |
Projektant objektu: | Stráský, Hustý & partneři, s.r.o. |
Zodpovedný projektant objektu: | Ing. Pavel Sliwka |
Hlavný inžinier projektu / Autorský kolektív: | Ing. Branislav Juhás |
Koordinátor mostných objektov: | Ing. Juraj Kopčák |
Zodpovedný za inžiniersku činnosť: | Ing. Zdenko Kubina |
Objednávateľ dokumentácie: | ZDRUŽENIE D3 ŽILNA (STRÁŽOV) -ŽILINA (BRODNO): EUROVIA SK a.s, HOCHTIEF CZ a.s., STAVBY MOSTOV SLOVAKIA a.s. |
Doba realizácie stavby: | začiatok: 06/2014 koniec: 11/2017 |