Myšlienka zabezpečiť bezpečný prechod cyklistov na tzv. „Malý žitný ostrov“ nie je nová. Atraktívny priestor, ktorý sa nachádza medzi starým korytom Dunaja a prívodným kanálom Vodného diela Gabčíkovo ako blízkosť hlavného mesta je priamo predurčený pre rozvoj turistiky. Úzky priechodný prierez vozovky Vodného diela Čunovo bez chodníkov neumožňuje bezpečný prechod chodcov a cyklistov do tohto územia. V roku 2008 boli študované varianty vybudovania cyklomosta využitím spodnej stavby VD Čunovo.
Projekt hraničného mosta napokon bol vypracovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Maďarská republika – Slovenská republika 2007-2013. Pri spracovaní projektu bola využitá cesta prechádzajúca cez už exitujúce VD Dunakiliti. Prepojením „Malého žitného ostrova“ na slovenskej a Szigetközu na maďarskej strane sa zvýšia turistické možnosti tohto prekrásneho priestoru pozdĺž rieky Dunaj.
Premostenie hraničnej rieky s celkovou dĺžkou 497,65 m a so šírkou 4,9 m pozostáva z troch dilatačných celkov. Konštrukciu pravobrežného mosta na území Maďarska dĺžky 137,20 m a ľavobrežného (dĺžky 110,20 m) dilatačného celku tvoria tyčové prefabrikáty. Konštrukciu stredného dilatačného celku mosta nad starým korytom tvorí trojpoľový zavesený nosný mostný trám z ocele s dĺžkou 250,25 m. Cyklotrasa je ukončená za Lávkou pre peších a cyklistov pri malej vodnej elektrárni Dobrohošť..
Most pre peších a cyklistov Dobrohošť – Dunakiliti je navrhnutý ako dvojpylónová zavesená sústava so spriahnutou oceľo-betónovou mostovkou a spriahnutými pylónmi tvaru písmena „H“. Závesy umiestnené v dvoch šikmých rovinách vytvárajú semiharfovú sústavu.
Na moste sú navrhnuté dva oceľobetónové spriahnuté pylóny výšky 43,27 m a 42,85 m. Pylóny mosta sú tvaru H so šikmými stojkami odkláňajúcimi sa od osi mosta smerom hore aj dole od priečle. Sklon je rovnobežný so sklonom stien hlavného nosníka. Na priečli je uložený hlavný nosník. Most prevádza cyklistickú komunikáciu šírky 4,0 m, celková šírka mosta je 4,9 m.
Na moste je navrhnutých 24 závesov, ktoré sú umiestnené v dvoch rovinách a sú navrhnuté z oceľových vinutých lán (D80). Zadné závesy vytvárajú zápornú reakciu na nosnom tráme a táto reakcia je prenášaná pomocou pilierov do ktorých je nosná konštrukcia zakotvená.
Nosná konštrukcia mostného objektu tvorí jeden statický konštrukčný a dilatačný celok s výrazným architektonickým účinkom. Vejárovo usporiadaná (semiharfová) sústava závesov, vo dvoch šikmých rovinách, optimalizuje rozloženie vnútorných síl mostného trámu vo všetkých poliach. Hlavný nosný trám je z dvoch šikmých nosníkov otvoreného prierezu so spriahnutou železobetónovou doskou. Výška nosnej konštrukcie aj so spriahajúcou doskou je 1,9 m. Spriahajúca doska je navrhnutá z filigránových dosiek a monolitickej dobetonávky. Takýto návrh je oproti oceľovej ortotropnej mostovke ekonomickejší a časovo menej náročný pri výstavbe.
Most pre peších a cyklistov Dobrohošť - Dunakiliti | |
---|---|
Stupeň dokumentácie: | DUR, DSP |
Dátum spracovania dokumentácie: DUR | začiatok: november 2014 koniec: december 2015 |
Dátum spracovania dokumentácie: DSP | začiatok: február 2015 koniec: jún 2015 |
Dĺžka komunikácie (D, RC, C): | 2436 m; z toho v HU 762 m a v SK 1674 m |
Kategória komunikácie (Hlavnej trasy): | cyklistický chodník a chodník pre peších, š=4,0 |
Názov mostu: | Most cez Dunaj pre peších a cyklistov Dobrohošť – Dunakiliti (SO 202-00) |
Dĺžka mostu: | 250,25 m |
Rozpätie polí: | 54+139+54 |
Typ nosnej konštrukcie: | spriahnutý zavesený most |
Technológia výstavby: | montáž na podpernej skruži, letmá montáž nad Dunajom |
Ďalšie technické údaje: | most je navrhnutý s dvoma spriahnutými pylónmi tvaru písmena H |
Dodávateľ / Zhotoviteľ dokumentácie: | DOPRAVOPROJEKT, a.s. |
Hlavný inžinier projektu / Autorský kolektív: | HIP: L. Nagy Projekt: L. Nagy, G. Drdanko, J. Bese (HU) |
Objednávateľ dokumentácie: | Vodohospodárska výstavba, š.p. Partner projektu 1: Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVÍZIG) Partner projektu 2: Regionálna rozvojová agentúra ISTER (RRA ISTER) |
Ľavobrežný inundačný most pre peších a cyklistov Dobrohošť - Dunakiliti | |
Dĺžka mostu: | 110,20 m |
Rozpätie polí: | 26,5+27,0+27,0+24,+23,5 |
Typ nosnej konštrukcie: | prefabrikovaný most z tyčových prefabrikátov |
Technológia výstavby: | Typ nosnej konštrukcie: |
Ďalšie technické údaje: | tyčové prefabrikáty so spriahujúcou doskou |
Dodávateľ / Zhotoviteľ dokumentácie: | DOPRAVOPROJEKT, a.s. |
Hlavný inžinier projektu / Autorský kolektív: | L. Nagy |
Objednávateľ dokumentácie: | Vodohospodárska výstavba, š.p. Partner projektu 1: Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVÍZIG) Partner projektu 2: Regionálna rozvojová agentúra ISTER (RRA IS) |
Lávka pre peších a cyklistov pri malej vodnej elektrárni Dobrohošť | |
Dĺžka mostu: | 64,8 m |
Rozpätie polí: | 21,0 m, 33,0 m |
Typ nosnej konštrukcie: | oceľový priehradový spojitý nosník |
Technológia výstavby: | montáž pomocou žeriavov |
Ďalšie technické údaje: | stredná podpera je navrhnutá ako kyvná stojka |
Dodávateľ / Zhotoviteľ dokumentácie: | DOPRAVOPROJEKT, a.s. |
Hlavný inžinier projektu / Autorský kolektív: | L. Nagy |
Objednávateľ dokumentácie: | Vodohospodárska výstavba, š.p. Partner projektu 1: Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVÍZIG) Partner projektu 2: Regionálna rozvojová agentúra ISTER (RRA ISTER) |