Most SNP (od roku 1993 do 28. augusta 2012 Nový most) je oceľový nesymetricky zavesený cestný most na jednom šikmom pylóne, s vejárovým usporiadaním závesov, cez rieku Dunaj v Bratislave. Je to jediný most v Bratislave, ktorý nemá žiadny pilier v koryte rieky Dunaj, čím je tento výnimočný, vo svetovej literatúre často citovaný bratislavský most je najväčším mostom v Slovenskej republike z hľadiska veľkosti rozpätia mosta.
Most je oceľový a zavesený na jednom pylóne vysokom 84,6 m. Celková dĺžka je 430,8 m, rozpätia medzi piliermi sú 74,80 m – 303 m – 54 m, šírka mosta je 21 m a celková výška od základov po vrchol pylóna je 95 m.
Na moste sú dve dvojprúdové vozovky pre autá, pod nimi je z každej strany mosta chodník pre peších a cyklistov. Priechodná šírka medzi zvodidlami v každom smere jazdy je 8,5 m. Šírka chodníkov je 3,5 m Vo vnútri dvojkomorového prierezu sú umiestnené vodovodné potrubia priemeru 820 mm a káble telekomunikačného a elektrického vedenia. .
Na vrchole pylóna sa nachádza reštaurácia s priemerom 32 m, z ktorej je výhľad na Bratislavu. Úplne na vrchole pylóna nad reštauráciou je otvorená výhľadová plošina. Rýchlovýťah je umiestnený v jednom z nôh pylóna, v druhej sa nachádza núdzové schodisko so 430 schodmi.
Nový most v kategórii zavesených bol v čase jeho odovzdania do prevádzky v roku 1972 štvrtým najväčším mostom na svete. V užšej kategórii zavesených mostov, teda mosty iba s jedným pylónom a iba s jednou závesnou rovinou, mu svetové prvenstvo zostalo dodnes. Na treťom mieste je medzi mostami so šikmým pylónom. Most SNP bol v roku 2001 vyhlásený za stavbu storočia na Slovensku v kategórii mostné stavby.
Kotvenie ťahaných závesov na pravom, petržalskom brehu je zabezpečené pomocou železobetónového bloku objemu 10 500 m3.. Kotevný blok zachytáva zvislú zápornú reakciu o veľkosti až 130 MN. Výstavba bloku bola realizovaná v stavebnej jame priemeru cca 34 m chránené štetovnicovou stenou. Samotný šikmý, 17° od zvislej roviny dozadu naklonený pylón tvaru písmena A je založený na železobetónovej roštovej doske 20,5 x 40,5 m hrúbky 7 m. Roštová doska je podopretá 56 pilótami dĺžky 27 m.
Hlavné 303 m pole dvojkomorového nosného trámu výšky 4,6 m mosta je zavesený v troch miestach – 51,5 m, 70,2 m a 82,6 m od pravobrežnej pevnej podpery v mieste pylóna – v strednom deliacom páse mostovky. Krútiace momenty od excentrického jednostranného zaťaženia sú prenášané priamo do pobrežných podpier krutovo-tuhým prierezom nosnej konštrukcie. Zväzok závesov tvoria uzavreté laná priemeru 70,3 mm. Ortotropná uzavretá oceľová mostovka ako aj celá nosná konštrukcia včítane pylóna je celozvarovaná. V čase výstavby mosta bolo unikátnym riešením aj realizovanie celozvarovaných montážnych stykov prierezov mostného trámu.
Stupeň dokumentácie: | postupne všetky stupne |
---|---|
Dátum spracovania dokumentácie: | 1966-1968 |
Komunikácie (D, RC, C): | cestný most |
Kategória komunikácie (hlavnej trasy): | štvorpruhová mestská zberná komunikácia |
Názov mosta: | Most SNP |
Dĺžka mosta celková / hlavného mostného objektu: | 430,8 m |
Rozpätie polí: | 74,8+303+54 |
Typ nosnej konštrukcie: | jednopylónový oceľový zavesený most |
Technológia výstavby: | zaplavovanie cca 80m dlhých častí nosnej konštrukcie s uložením na dočasné podpery |
Ďalšie technické údaje: | hmotnosť oceľovej konštrukcie je 7 537 t |
Dodávateľ / zhotoviteľ dokumentácie: | DOPRAVOPROJEKT,SVŠT a VÍTKOVICE |
Hlavný inžinier projektu / autorský kolektív: | HIP: L. Mego Autori: A. Tesár, J. Lacko, J. Zvara Projekt: A. Tesár, J. Bustin, J. Šubr, Statika: A. Tesár, P, Dutko, E. Chladný |
Objednávateľ dokumentácie: | MSK-Bratislava |
Doba realizácie stavby: | začiatok: 1967 koniec: 1972 |