Most Apollo je bratislavský most cez rieku Dunaj, nachádza sa medzi Starým mostom a Prístavným mostom. Je to oblúkový most, teda je tvorený oblúkom, na ktorý sú pripevnené približne rovnobežné závesné oceľové laná, ktoré držia mostovku. Maximálne rozpätie mosta dosahuje 231 m, tomu sa zo statického hľadiska prispôsobila aj výška oblúka, ktorá je 36 m. Celková dĺžka mosta vrátane betónových estakád je 854 m a dĺžka hlavného mostného poľa 517 metrov. Hmohttps://sk.wikipedia.org/wiki/Bratislavatnosť mostného poľa je 5 240 ton.
Pri projektovaní sa skúmali viaceré varianty premostenia, konštrukčného materiálu ako aj systémov závesov. Po podrobnej analýze sa nakoniec vybral oceľový oblúk s ocelovou mostovkou a takzvaný radiálny systém závesov, ktorý je dostatočne staticky účinný, konštrukčne pohodlný a pohľadovo najkrajší z väčšiny rôznych uhlov. Projektovanie najviac skomplikovalo šikmé kríženie mosta s Dunajom, čo si z dôvodu zachovania celkovej harmónie tvaru mosta vyžiadalo definovanie množstva zložitých geometrických plôch a ich prienikov. V pohľade mosta sú dominujúcim prvkom tvarovo netradičné priečniky. Po vonkajších stranách trámov sú umiestnené chodníky pre chodcov a cyklistov, pod ktorými sú priechodné komory na káblové vedenia.
Unikátna bola najmä výstavba hlavného mostného oblúka, ktorý sa budoval na ľavej strane Dunaja a následne bol otočený na bárkach okolo kalotového ložiska.
Aj vďaka unikátnej technológii výstavby bol most vysoko ocenený viacerými svetovými organizáciami.
(zdroj: Mosty na území Slovenska, Ing. Paulík, PhD., wikipedia)
Významné ocenenia:
Stupeň dokumentácie: | postupne všetky stupne |
---|---|
Dátum spracovania dokumentácie: | 1999 - 2005 |
Komunikácie (D, RC, C): | mestská komunikácia |
Názov mosta: | Most Apollo |
Dĺžka mosta celková / hlavného mostného objektu: | 854 m / 517 m |
Rozpätie polí: | 231 m |
Dodávateľ / zhotoviteľ dokumentácie: | DOPRAVOPROJEKT, a.s. |
Hlavný inžinier projektu / autorský kolektív: | Ing. Maťaščík a kol. |
Doba realizácie stavby: | začiatok: 2002 koniec: 2005 |